Indicatoren
CO2 uitstoot van wegverkeer en mobiele werktuigen (exclusief snelwegen) | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | ||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
129 | 128 | 101 |
|
|
|
Bron: | Rijkswaterstaat | ||||
Toelichting: | Het cijfer is in kiloton CO2 per jaar. Mobiele werktuigen zijn o.a. vorkheftrucs, bulldozers, shovels en graafmachines. De cijfers over 2021 komen pas in het voorjaar van 2023 beschikbaar. Opgesplitst in wegverkeer en mobiele werktuigen, was de uitstoot van het wegverkeer in 2020 83 kiloton; voor mobiele werktuigen was dit 18 kiloton. Emissieregistratie wijzigt regelmatig de gegevens met terugwerkende kracht op basis van voortschrijdend inzicht. Daarom zijn de cijfers van de hele tijdreeks voor deze indicator iets gewijzigd. De tijdreeks wijkt dus iets af van de tijdreeks in eerdere begrotingen en jaarverslagen. Omdat alle cijfers met terugwerkende kracht gewijzigd zijn, is er wel nog steeds een trend zichtbaar. In de benchmark met een selectie van een vijftal vergelijkbare steden uit de G40, zit Amersfoort qua CO2-uitstoot in de middenmoot. Er zijn geen streefcijfers voor deze indicator, omdat in de energiemix de doellijnen gericht zijn op energiegebruik en niet op CO2-uitstoot. Verkeer is ook als onderdeel opgenomen in de begrotingsindicator 'energiegebruik wonen, werken en verkeer', waarbij wel streefcijfers zijn bepaald (op basis van de energiemix). Voor meer informatie, zie het Dashboard Duurzaamheid op www.amersfoortincijfers.nl . |
Rapportcijfer verkeersveiligheid in de eigen straat | |||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | ||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
| 6,4 |
| 6,4 |
|
|
Bron: | Stadspeiling, O&S | ||||
Toelichting: | Het rapportcijfer verkeersveiligheid is sinds 2017 gelijk gebleven. Het rapportcijfer wordt gemeten in de monitor Leefbaarheid en Veiligheid, welke elke twee jaar (in de oneven jaren) plaats vindt. |