1.4 Mobiliteit
Belangrijke gebeurtenissen
Amersfoort staat aan de vooravond van een mobiliteitstransitie waarbij wordt ingezet op andere en schonere vervoersconcepten, meer prioriteit en ruimte voor fietsers en voetgangers en beter openbaar vervoer. De evaluatie die dit jaar heeft plaatsgevonden naar het aanbieden en gebruik van deelvervoer op de openbare ruimte biedt aanknopingspunten om aanvullend beleid en voorwaarden op te stellen. Het aantal openbare laadpalen voor elektrische auto’s is met 40 stuks toegenomen ten opzichte van afgelopen jaar en ook is het eerste snellaadpunt gerealiseerd. In totaal hebben 147 inwoners gebruik gemaakt van de subsidieregeling voor het slopen van vervuilende brommers en het terugkomen van een schoon alternatief.
In september is de groene golf voor auto’s op de Stadsring uitgezet. We zien dat de bus hiervan profiteert; de bus hoeft namelijk niet meer zo lang te wachten bij rood licht. Ook de oversteekbaarheid van de Stadsring voor fietsers is hierdoor verbeterd. Diezelfde maand is ook bij wijze van experiment het festival Pitstop in ‘de week van de mobiliteit’ gehouden. Daarbij is de Stadsring tussen de Molenstraat en de Utrechtseweg voor alle gemotoriseerde verkeer een weekend afgesloten geweest.
Om de fysieke toegankelijkheid te verbeteren zijn vier bushaltes aangepast. De aanpassingen varieerden van het plaatsen van een bankje, de aanleg van een voetpad langs de Maatweg bij Meander Medisch Centrum tot het verbeteren van de halte-attendering in braille op het Stationsplein. Achter de schermen zorgen we dat in de landelijke database de toegankelijkheidsinformatie van bushalte ‘up to date’ is. Voor mensen met een fysieke of visuele beperking is dit essentieel om de reis goed te kunnen plannen en zelfstandig te kunnen reizen. De in 2022 gepubliceerde klantenbarometer geeft aan dat de reiziger het busvervoer in ons concessiegebied waardeert met een 8,0. Dit is ten opzichte van de meting daarvoor een lichte stijging van 0,1 punt. In het Soesterkwartier kwamen we samen met het comité ‘De bus komt zo’ tot een mogelijke aanpak met een bus bedient door vrijwilligers. Begin 2023 moet duidelijk worden of er voldoende vrijwilligers zijn en of de wijkbus een kans van slagen heeft.
Een deel van de Zevenhuizerstraat is heringericht conform het nieuwe concept GOW30. De maximum snelheid is hierbij teruggebracht van 50 naar 30km/uur, fietsers hebben meer ruimte gekregen op de weg en ook de voetpaden zijn verbreed. Ook voor de Noordewierweg is budget vrijgemaakt om deze veiliger in te richten. Met de Westelijke Ontsluiting gaan we alleen door met de verbeteringen voor fietsers, voetgangers en hulpdiensten, passend bij onze nieuwe manier van denken over mobiliteit.
In de periode tot 2030 groeit de stad met ruim 8.500 woningen. Deze woningen worden zoveel mogelijk bij OV-knooppunt gerealiseerd en goed ingepast in het fietsnetwerk met de dagelijkse voorzieningen zoveel mogelijk binnen loopafstand. Met lage parkeernormen en aanbieden van deelmobiliteit willen we het autobezit én autogebruik zo minimaal mogelijk houden. Hiermee wordt voorkomen dat er veel ruimte geboden moet worden voor het parkeren van auto’s. Met het Kabinet zijn eind 2022 afspraken gemaakt over de investering in verschillende mobiliteitsmaatregelen tot de periode 2030 om de bouw van deze woningen mogelijk te maken. Hierbij neemt het Rijk ruim 95 miljoen euro voor haar rekening. Het pakket aan maatregelen bestaat onder meer uit de versterking van fiets- en wandelverbindingen, de ontwikkeling van plekken aan de rand en in de stad waar men auto’s kan parkeren om hier over te stappen op de bus of de fiets (zogenoemde hubs), de realisatie van duizenden fietsstallingsplaatsen op de stations Amersfoort Centraal en Amersfoort Schothorst, aanpassingen aan de Stadsring en de Nieuwe Poort en de aanleg van een ontsluitingsweg ten behoeve van Vathorst Bovenduist. Aankomende jaren worden deze plannen verder uitgewerkt. De afspraken die met het Kabinet zijn gemaakt zijn het resultaat van een gezamenlijke inspanning met onze partners in de Metropoolregio Utrecht (MRU), bestaande uit de regio U10 inclusief stad Utrecht, regio Amersfoort en de provincie Utrecht. Onder de noemer U Ned werken we met deze partners en met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Economische zaken aan maatregelen voor de regio Utrecht op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en leefbaarheid. Zo maken we samen een gezonde groei bereikbaar.