Zichtbare resultaten
De voortgang van de zichtbare resultaten is in te delen in de volgende categoriën:
Doorlopend | |
Uitgevoerd | |
In uitvoering | |
Niet uitgevoerd |
Zichtbaar resultaat | Voortgang | Toelichting | |
---|---|---|---|
1.4.1 Mobiliteit | |||
Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van persoons- en goederenvervoer. | De huidige concessieperiode voor het openbaar vervoer per bus is verlengd tot eind 2025. Voor de nieuwe concessie vragen we bij de provincie Utrecht meer aandacht voor waterstof. In totaal zijn 40 nieuwe openbare laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst, is een snellaadpunt gerealiseerd en zijn op vier strategische locaties aanvragen in behandeling. We zijn gestart met een verkenning naar kansen om in de toekomst emissieloze bouwplaatsen te realiseren. Hierbij sluiten we aan bij de doelstellingen uit het Schone luchtakkoord. Ook is gestart met de uitwerking van zero emissie zones conform Green Deal Zes. | ||
| |||
|
| ||
Voorrang geven aan voetgangers, fietsers, OV, onder andere door het inrichten van de openbare ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. | De reconstructie van de Laan der Hoven binnen de Ring Kattenbroek tot fietsstraat is afgerond. In de Langestraat zijn kortparkeervakken voor fietsers aangebracht en de openingstijden van de stalling Kamperbinnenpoort zijn uitgebreid. In de horecanachten is op de Langestraat een pop-upstalling. Het functioneren van het invoeren van de autoluwe binnenstad is geëvalueerd. De conclusie is dat de autoluwe zone een positief effect heeft op de leefbaarheid, de levendigheid, de aantrekkelijkheid en de verkeerveiligheid in de binnenstad. | ||
| |||
|
| ||
Stimuleren van alternatieven voor autobezit. | We hebben een Doortrappen-coördinator aangesteld om ouderen zo lang mogelijk prettig en veilig op de fiets te houden. Op basis van een positieve evaluatie is besloten om speed-pedelecs toe te blijven staan om met een ontheffing op het fietspad te rijden. Diverse onderdelen van MaaS zijn in 2022 verder uitgewerkt en er is een marktconsulatie uitgevoerd om van de markt te horen waar we als gemeente in moeten zetten voor de Mobility Service Provider. De proef met microdeelmobiliteit is geëvalueerd. Vooruitlopend op het aanbieden van deze evaluatie aan de raad is een proef gestart met ‘station based’ vakken voor microdeelmobiliteit bij stations en in de binnenstad. Voor deelauto’s is een vergunningenmodel vastgesteld en in werking getreden. | ||
| |||
|
| ||
Bereikbaarheid van de stad verbeteren. | De aanpassingen aan de fietsroute Kattenbroek-Calveen zijn afgerond. Met de ingebruikname van de Veentunnel en de verbreding van het Jan van Riebeeckpad zijn de geplande verbeteringen aan de doorfietsroute Amersfoort-Nijkerk afgerond. Op de doorfietsroute Amersfoort—Utrecht zijn de werkzaamheden gestart. De aanpassingen aan de doorfietsroute Amersfoort-Bunschoten zijn aanbesteed en starten in 2023. Bij de Westelijke Ontsluiting gaan we alleen door met de diverse verbeteringen voor fietsers, voetgangers en hulpdiensten, passen bij onze nieuwe manier van denken over mobiliteit. | ||
| |||
|
| ||
Verkeer op een veilige manier laten doorstromen. | Het zuidelijk deel van de Zevenhuizerstraat is opnieuw ingericht als 30km/u gebied met brede fietsstroken. Voor de Vermeerstraat is een ontwerp- en participatieproces doorlopen en ligt een concreet voornemen voor herinrichting van een 30km/u fietsstraat. Aan de onveilige kruispunten Grote Spui/Schimmelpenninckstraat zijn aanpassingen gedaan. De eerste serie verkeerregelinstallaties is onder de noemer iVRI ‘intelligenter’ gemaakt. Voertuigen kunnen nu communiceren met verkeersregelinstallaties waardoor doelgroepen zoals hulpdiensten en OV prioriteit kunnen krijgen. Met een SWUNG-app worden fietsers eerder gedetecteerd bij verkeerslichten en krijgen op basis van eerder gereden routes eerder groen. | ||
| |||
|
| ||
Parkeren en parkeerbeleid. | Alle parkeerautomaten zijn vervangen door automaten met kentekeninvoer. We zijn gestart met de voorbereidingen om nieuw parkeerbeleid op te stellen waarbij parkeerreguleringsgebieden worden uitgebreid en vergunningparkeren wordt omgevormd naar betaald parkeren. Ook zijn onderzoeken gestart naar logische en haalbare buurt-, stadrand- en logistieke hubs. | ||
|
|