Hoofdstukken

4. Bestuur en dienstverlening

4. Bestuur en dienstverlening

Een medewerker van burgerzaken helpt een persoon aan de balie.

Inleiding

Bestuur

Corona

In 2022 kwamen wij gaandeweg uit de corona-pandemie - een hele opluchting! In allerlei opzichten werd de wijze waarop wij samenleven, elkaar ontmoeten, werken en leren, genieten van cultuur enzovoort, ernstig verstoord, met effecten die nog steeds doorwerken. Gerichte interventies zijn uitgevoerd met de (rijks)middelen die de raad voor de Corona-herstelagenda had bestemd. Scherper dan voorheen kwamen in de afgelopen periode maatschappelijke tweedelingen naar voren, ook in politiek opzicht. In Amersfoort vonden diverse manifestaties plaats van groepen die de opgelegde maatregelen niet acceptabel vonden. De makkelijke verspreiding van nepnieuws is daarin een factor, waarop wij als samenleving nog geen goed antwoord hebben.

Verkiezingen

Het voorjaar van 2022 stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen en daarna de coalitie-vorming. Zo'n verkiezing is ook logistiek een grote operatie, met 1400 stembureauleden in 146 stembureau's. Amersfoort had als inclusieve stad vijf extra toegankelijke stembureau's ingericht, hetgeen ook landelijk in het nieuws kwam.

Aan goed contact met inwoners en andere belanghebbenden wordt in Amersfoort veel belang gehecht. Tijdens de formatieperiode vonden over verschillende thema's stadsgesprekken plaats, die zeer werden gewaardeerd. De nieuwe coalitie kondigde in haar "Akkoord!" aan, die bestuursstijl in de komende periode te willen voortzetten. Ook de nieuw geïnstalleerde raad besteedde veel aandacht aan contact en gesprek. Er kwam een raadsspreekuur, een kindervragenuur, de voorbereidingen voor een kinderburgemeester werden gestart en ook voor een jongerenraad. Na het zomerreces werd de burgemeester geïnstalleerd voor zijn derde termijn en hij voerde met diverse personen en maatschappelijke groepen verdiepingsgesprekken als start voor deze nieuwe benoemingstermijn.

Samenwerken

Gezien de opgaven en ambities is het essentieel dat Amersfoort goed schakelt en samenwerkt met anderen, niet alleen met betrokkenen uit de stad maar ook met andere overheden. Een jarenlange inzet op public affairs en lobby om de Amersfoortse belangen in Den Haag onder de aandacht te brengen, leverde in 2022 een bijdrage van tientallen miljoenen op voor een mobiliteitspakket dat de voorgenomen extra woningbouw in de komende jaren mogelijk maakt. Ook de samenwerking met de stad Utrecht en de provincie kreeg een extra impuls onder de vaandel van "Metropoolregio Utrecht", hetgeen ons bij de Rijksoverheid een hogere attentiewaarde geeft. Daarnaast is de samenwerking met de buurgemeenten in Regio Amersfoort in belang toegenomen. In het afgelopen jaar werd overigens nog duidelijker dat onze slagkracht op regionaal niveau versterking behoeft, zowel vanwege de aard van de maatschappelijke opgaven als voor het kunnen voldoen aan landelijk beleid (energie, mobiliteit, maatschappelijke opvang, wonen etc.).

Dienstverlening

Voor het vertrouwen van burgers in hun overheid is, naast andere factoren, de kwaliteit van de dienstverlening essentieel. Daarom was het extra pijnlijk dat in 2022 de (telefonische) bereikbaarheid sterk verslechterde (van 80% naar 66%) door onderbezetting en ziekte bij ons KlantContactCentrum (KCC). Met man en macht is gewerkt om de bereikbaarheid weer te verbeteren, wat eind 2022 is gelukt. Ook bij de afdeling Burgerzaken kampte men in 2022 met een enorme vacatureruimte (van 38%). Het is des te opmerkelijk dat de waardering van de baliediensten door inwoners zo hoog bleef (80%). Amersfoort investeerde ook in (digitale) vernieuwing van de dienstverlening, onder andere door mee te draaien in de pilot voor de digitale aanvraag rijbewijs.

Onze inwoners moeten kunnen vertrouwen op de veiligheid van hun (persoons)gegevens, die bij de gemeente worden beheerd. In de verplichte zelfevaluatie van de basisregistratie personen (BRP) kwam de kwaliteit en veiligheid als zéér hoog naar voren. Uit de bevindingen van de rekenkamer bleek dat wij zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens; wij investeerden in het privacybewustzijn van onze medewerkers en blijven dat doen.

Wijkgericht

Dichter bij inwoners staan is al jaren ons beleid. Een van de middelen om dat te doen is door een wijkgerichte werkwijze. Zowel in het sociaal domein als op fysiek- en veiligheids-gebied. In 2022 kwam, net als voor Liendert, ook voor het Soesterkwartier een wijkontwikkelingsplan tot stand, met zeer veel interactie met de wijk. Zowel inwoners als de gemeenteraad waren hierover zeer content; nu moeten wij, nog steeds in dialoog, overschakelen naar de uitvoeringsfase. In het coalitie-akkoord werd aangekondigd ook voor andere wijken te zoeken naar meer gezamenlijke visie- en planvorming. Liefst zetten wij daarbij niet overal hetzelfde instrument in maar geven dat vorm in maatwerk per wijk.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2023 08:16:26 met de export van 05/17/2023 09:39:17