Jaarrekening

Begrotingsrechtmatigheid

Tabel: JB.01 Begrotingsrechtmatigheid per programma

PROGRAMMA

PRIMITIEVE BEGROTING

BEGROTING NA WIJZIGING

REKENING

AFWIJKING
BEGROTING -/-
REKENING

LASTEN INCLUSIEF TOEVOEGINGEN AAN RESERVES

1.1 Stedelijk beheer en milieu

-71.148

-74.847

-77.331

-2.485

1.2 Ruimtelijke ontwikkeling

-62.781

-69.574

-97.979

-28.405

2.2 Veiligheid en handhaving

-16.354

-16.636

-25.648

-9.012

3.4 Cultuur

-21.979

-22.687

-22.911

-223

4.1 Bestuur en dienstverlening

-19.370

-20.936

-24.222

-3.285

TOTAAL LASTEN

-191.633

-204.680

-248.090

-43.410

 

Toelichting per programma

Programma 1.1 Stedelijk beheer en milieu

De overschrijding in programma 1.1 wordt veroorzaakt door 2 deelprogramma's, te weten 1.1.1 Energietransitie en 1.1.5 Stedelijk beheer, klimaat en groen.

De afwijking in deelprogramma 1.1.1 wordt veroorzaakt doordat er extra werk is verricht voor de Regionale Energie Strategie (RES), Regeling Reductie Energieverbruik Woningen (RREW) en het project Interreg. De lasten zijn hierdoor € 1.244.000 hoger dan begroot. Hier staan ook € 1.240.000 hogere baten van het Rijk en overige derden tegenover.

De afwijking in deelprogramma 1.1.5 wordt veroorzaakt doordat er veel werk voor derden is uitgevoerd waar ook een vergoeding voor is ontvangen, zoals straatwerk voor derden, de aanpak van schoolpleinen en klimaatadaptieve maatregelen. In het deelprogramma staan hier dan ook hogere baten tegenover van € 1.782.000.

Programma 1.2 Ruimtelijke ontwikkeling

De overschrijding in deelprogramma 1.2.2 Grondexploitaties van € 25 miljoen wordt veroorzaakt door verhogingen van de verliesvoorzieningen van de grondexploitaties.  Zie het MPG  per 1/11/2022 voor een toelichting van de voortgang per grondexploitatie.

De overschrijding in deelprogramma 1.2.3 Vastgoed van € 3,6 miljoen wordt grotendeels veroorzaakt door vastgoedverkopen en door initiële projecten om de woonopgave te realiseren. Hier staan ook incidentele baten tegenover van € 4,6 miljoen.

Programma 2.2 Veiligheid en Handhaving

De gemeente heeft in 2022 zorg gedragen voor de opvang van vluchtelingen. Het gaat allereerst om vluchtelingen uit Oekraïne. Om dat in het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel meer mensen verbleven dan waar het aanmeldcentrum op berekend is, heeft de gemeente Amersfoort in 2021/2022 ook deze asielzoekers opgevangen in Zon en Schild en in sporthal Zielhorst. Met de kosten van de opvang van vluchtelingen (ruim € 9 miljoen) was in de begroting geen rekening gehouden. Tegenover de kosten staan inkomsten van het rijk.

Programma 3.4 Cultuur

De afwijking van € 223.000 programma 3.4 heeft twee oorzaken.

Voor de lokale omroep is voor een periode van 5 jaar (2022-2026) incidenteel een extra bedrag van € 132.500 per jaar beschikbaar gesteld. Het Commissariaat van de Media heeft eind 2022 een besluit genomen over de aanwijzing van een nieuwe lokale publieke media instelling in de gemeente Amersfoort. Hierdoor is de uitvoering vertraagd en verschuift de ingangsdatum van de vijfjarige overeenkomst. Als gevolg van dit uitstel blijft er een bedrag van  € 110.000 eind 2022 over van het extra toegekende budget.

Eind 2022 is er vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een Specifieke Uitkering ontvangen van € 310.000 ontvangen voor een impuls in jongerencultuur. Deze subsidie is in 2022 ook volledig besteed. Dat maakt deze post per saldo neutraal, maar het geeft wel een eenmalige afwijking op zowel de lasten als baten op het programma.

Programma 4.1 Bestuur en dienstverlening

De afwijking op programma 4.1 van € 3.300.000 heeft drie oorzaken.

(1) Niet alle wethouders zijn na de verkiezingen herbenoemd. Deze wethouders hebben (gedeeltelijk) recht op wachtgeld. We hebben hiervoor de voorziening met € 1.044.808 verhoogd. Hierdoor hebben we een overschrijding ten opzichte van de begroting van  € 944.280. In de zomerrapportage hebben we deze post als een PM post opgenomen.

(2) Onder andere voor het programma Woondeal heeft Bureau Regio Amersfoort extra middelen ontvangen. Hier staan extra, niet begrote, uitgaven voor een bedrag van € 424.000 tegenover. Dit betreft voornamelijk personele kosten (intern en extern) om de afspraken rondom de woondeal mogelijk te maken.

(3) Tenslotte is de afwijking voor € 2.029.000 veroorzaakt door hogere inhuurlasten voor het in behandelen nemen van aanvragen voor omgevingsvergunningen. Hier staan legesontvangsten tegenover.

Programma 5.1 Financiën en Belastingen

De afwijking op programma 5.1 Financiën en belastingen van € 1.632.000 is grotendeels veroorzaakt door hogere rentelasten (€ 1.044.000). Deze hogere rentelasten worden enerzijds veroorzaakt door het aantrekken van een vaste geldlening begin 2022 waar in de begroting 2022 geen rekening mee is gehouden (€ 661.000 nadeel). Anderzijds is een rentenadeel op taakveld Treasury ontstaan vanwege het doorschuiven van investeringen naar volgende begrotingsjaren (€ 383.000 nadeel). Dit laatste nadeel leidt overigens op de overige programma's tot een voordeel, waardoor er op concernniveau geen sprake is van een voor- of nadeel.

Ook is een nadeel ontstaan op de uitvoeringskosten van de gemeentebelastingen van € 357.000. In 2022 hebben we extra moeten inhuren om de belastingwerkzaamheden op niveau uit te kunnen blijven voeren en doordat we extra personen nodig hadden om langdurige uitval en ziekte op te kunnen vangen. In de Zomerrapportage 2022 is hier reeds melding van gemaakt.

Tenslotte heeft de afwaardering van het oude investeringskrediet van het Bosbad tot hogere lasten geleidt dan waarmee in de begroting 2022 rekening was gehouden. Deze afwaardering is het gevolg van het besluit tot renovatie van het Bosbad.

Tabel: JB.02 Begrotingsrechtmatigheid per krediet

Naam investering

Investerings-krediet

Realisatie

Afwijking

Renovatie Bosbad

0

333

-333

 

Toelichting per investeringskrediet

Renovatie Bosbad

Om de renovatie in 2023 tijdig te kunnen starten heeft de aanbesteding in 2022 plaatsgevonden. Het is gebruikelijk dat bij de gunning al een deel van de opdracht wordt betaald. Voor nadere informatie zie collegebericht van 29 november 2022.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2023 08:16:26 met de export van 05/17/2023 09:39:17