Zichtbare resultaten
De voortgang van de zichtbare resultaten is in te delen in de volgende categoriën:
Doorlopend | |
Uitgevoerd | |
In uitvoering | |
Niet uitgevoerd |
Zichtbaar resultaat | Voortgang | Toelichting | |
---|---|---|---|
4.1.1 Bestuur en regionale samenwerking | |||
Stadsbestuur zijn dat verbindt, vertrouwen heeft en geeft en dat op basis van democratische waarden invulling geeft aan zijn publieke taken. | Een voorbeeld om dit concreet te maken. Na de gemeenteraadsverkiezingen heeft een lange formatie plaatsgevonden om tot een coalitie te komen. Tijdens de formatie zijn meerdere stadsbrede gesprekken gevoerd. In het coalitie-akkoord is één van de vier centrale doelstellingen geformuleerd als "We doen het samen: goed samenspel en in gesprek". | ||
| |||
|
| ||
Samenwerking met regiogemeenten, de gemeente Utrecht, provincie Utrecht, kennisinstellingen en bedrijfsleven om maatschappelijke opgaven inclusieve, duurzame en groeiende stad te realiseren. | Gezien de grote opgaven waar Amersfoort voor staat, is steeds vaker de samenwerking gezocht met andere overheden en maatschappelijke partners. En met positief resultaat: zie de tekst hierboven over regionale samenwerking en public affairs. | ||
| |||
|
| ||
4.1.2 Communicatie en samenw met de stad | |||
Onze gemeentelijke communicatie is begrijpelijk voor iedereen. | De e-learning schrijven in begrijpelijke taal is in 2022 verlengd. Daarnaast zijn de teksten van de website vereenvoudigt en is een aantal standaardbrieven herschreven naar eenvoudiger taal. | ||
| |||
|
| ||
We willen het bereik van de gemeentelijke communicatie vergroten. | We publiceerden vaker campagnes op Facebook, Twitter en Instagram. We zien ook dit jaar een groei in het aantal volgers: op Facebook hebben wij er nu 11.426 (+6%), op Instagram 7.985 (+13%) LinkedIn 19.265 (+13%) en Twitter 15.126 (gelijk gebleven). | ||
| |||
|
| ||
Inwoners hebben meer en makkelijker invloed op de politieke besluitvorming. | Door waar dat passend is samen te werken, zoals bij het wijkperspectief Soesterkwartier, hebben bewoners meer invloed. Dat kan niet altijd, want soms zijn er maatschappelijke belangen die zwaarder wegen dan de wensen en belangen van direct omwonenden. In die gevallen is de participatie gericht op het vanuit het oogpunt van omwonenden verbeteren van de plannen. Makkelijker maken doen we vooral door begrijpelijke taal te gebruiken in brieven en informatie en waar mogelijk beeld in te zetten in plaats van taal. | ||
| |||
|
| ||
Ideeën en wensen van betrokkenen en belanghebbenden bekijken we al in de verkenningsfase van nieuwe projecten, plannen en beleid. | We evalueerden in 2022 het werken met de participatiegids. Eén van de uitkomsten is de afspraak dat de gemeente bij de start van nieuwe projecten in de lead is om omwonenden en andere belanghebbenden te informeren en uit te nodigen voor een eerste gesprek of bijeenkomst. We deden dit in 2022 bij de herontwikkeling Soesterweg 552-556 (SRO locatie) en Soesterweg 342 (Van Rijnsoeverlocatie). Een andere uitkomst is dat de gemeente de eigen rol in deze ruimtelijke ontwikkelingen beter toelicht. | ||
| |||
|
| ||
We staan open voor initiatieven uit de stad. | Ook in 2022 organiseerde Bewoners033 in opdracht van de gemeente weer een aantal broedplaatsen waar initiatiefnemers, politiek, bestuur en ambtelijke organisatie elkaar ontmoetten en spraken over initiatieven in de stad. Naar aanleiding van een evaluatie is besloten om mensen die tijdens een broedplaats een idee inbrengen ook een half jaar te volgen, om hen te ondersteunen en te adviseren als dat nodig is. Eerder is door Bewoners033 het initiatief Advies033 gestart. Advies033 is een grote groep professionele vrijwilligers uit Amersfoort die klaar staan om initiatiefnemers die daar behoefte aan hebben te adviseren ondersteunen. Dit loopt goed. Dat betekent wel dat er minder belangstelling is voor het inloopspreekuur. Daar is Bewoners033 nu mee gestopt. Om het bereik te vergroten is in 5 wijken gestart met communicatie via wijkwebsites. Als dat goed bevalt, wordt dat verder uitgebreid. | ||
| |||
|
| ||
4.1.3 Dienstverlening | |||
Iedere dag weer helpen we klanten snel, deskundig, vriendelijk en transparant tegen zo laag mogelijke kosten. | Dat gebeurt onder andere aan de balie, telefoon, digitaal via de website en via social media/Whatsapp. | ||
| |||
|
| ||
We zorgen ervoor dat ons digitale kanaal (de website en digitale producten) goed op orde is. Digitaal zaken doen met de gemeente wordt steeds eenvoudiger en gaat sneller. Echter: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. We willen klanten verleiden om digitaal zaken met ons te doen maar realiseren ons goed dat Amersfoorters soms liever persoonlijk contact hebben. | De e-dienst 'aangifte geboorte ' is op 3 juni 2022 aangezet; inmiddels wordt 79% van de aangiften geboorte digitaal gedaan. Voor aangiftes van overlijden ligt dat op 87%. Per 1 oktober zijn we aangesloten bij de pilot 'digitale aanvraag rijbewijs' (DAR). Van oktober tot en met december zijn er 437 aanvragen digitaal gedaan,1602 aanvragen kwamen binnen via de balie. Met gemiddeld 20,4% digitale aanvragen scoort Amersfoort het hoogst van alle gemeenten die per oktober zijn aangesloten bij DAR (gemiddeld 11%). | ||
| |||
|
| ||
We kennen onze klant. Daardoor zijn we in staat om gericht in te spelen op wat hij/zij wil, kan en nodig heeft. | Om klanten beter te leren kennen houden we continu klantonderzoek aan de balie, op de website en onze formulieren. Ook doen we aan data-analyse en maken we klantreizen. Zo halen we het klantperspectief van buiten naar binnen. | ||
| |||
|
| ||
Het verder verbeteren van het proces 'afhandeling meldingen openbare ruimte'. | In 2022 is een nieuwe applicatie met app (Melddesk) geïmplementeerd die gaat helpen bij het verder verbeteren van het proces van de afhandeling van meldingen over de openbare ruimte. | ||
| |||
|
| ||
Het optimaliseren van de telefonische dienstverlening op het KCC. | Streven is om zoveel mogelijk bellers in één keer goed te helpen: dat is fijn voor de klant en ook wel zo efficiënt. | ||
| |||
|
| ||
Het verbeteren van de service op onze contactkanalen: telefoon, brief, mail, webcare et cetera. | Streven is om onze dienstverlening doorlopend te verbeteren. In 2022 is bijvoorbeeld een nieuwe website opgeleverd en een app waarmee meldingen openbare ruimte kunnen worden doorgegeven. | ||
| |||
|
| ||
We ontwikkelen een serviceformule voor een nieuwe publiekshal. | In 2022 is het ontwerp van de nieuwe publiekshal gereed gekomen. | ||
| |||
|
| ||
Het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van persoonsgegevens in de Basis Registratie Persoonsgegevens. | Over 2022 wordt begin 2023 gerapporteerd over inhoud en te nemen maatregelen aan het Ministerie van BZK. Inhoudelijk geldt dat:
De score is overwegend goed te noemen, in een tijd waarin wij te maken hebben gehad met een hoge werkdruk door het inschrijven van vele Oekraïners en vacatureruimte van 38%. | ||
| |||
|
| ||
Het goed, tijdig en zorgvuldig afhandelen van klachten. | Een klacht gaat over het algemeen over de bejegening door één van onze medewerkers. Dat is wat anders dan een bezwaar dat gericht is tegen een besluit. | ||
| |||
|
| ||
Voor de inwoners een laagdrempelige, toegankelijke en oplossingsgerichte lokale overheid bieden, die de inwoner en de bedoeling van de geldende regelingen centraal stelt. |
| ||
|
| ||
Vergunningaanvragen worden kwalitatief getoetst. | Vergunningaanvragen worden getoetst aan alle wettelijke en lokale toetsingskaders. | ||
| |||
|
| ||
Vergunningen worden tijdig afgehandeld. | Slechts 0,67% van de ingediende aanvragen wordt een van rechtswege verleende vergunning vanwege de beslistermijn die verstreken is. | ||
| |||
|
| ||
We prioriteren de toezichtinzet op basis van informatie en risico’s. | In 2022 hebben we het programma van 2021 voortgezet. Enerzijds omdat we de belangrijkste risico’s door het jarenlang aanscherpen van het uitvoeringsplan in beeld hebben. Anderzijds ook omdat er meer kwaliteitswinst was te behalen door het voorbereiden van de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. | ||
| |||
|
| ||
We werken permanent aan informatieveiligheid en vragen dit ook van onze partners. Hierover rapporteren we transparant. | Het gemeentebrede risicomanagementproces is ambtelijk in voorbereiding en zal naar verwachting in Q1 2023 worden vastgesteld door de CIO-office en directie. Hierin zal tevens invulling gegeven worden aan hoe afspraken met derden gemonitord worden en door wie. Tijdens het uitwerken van de principes van privacy en security by design is de gemeentebrede ambitie verhoogd. Het bleek wenselijk voor de organisatie om aanvullend ook uitgangspunten voor archiving by design op te stellen, wat te samen zal resulteren in de ‘IV by design'- uitgangspunten. Naar verwachting worden de uitgangspunten door de CIO Office in Q1-2023 vastgesteld. De CISO zal in 2023 voor het eerst over 2022, een jaarverslag uitbrengen als integrale verantwoording over relevante ontwikkelingen op het gebied van informatiebeveiliging. | ||
| |||
|
| ||
We werken de drie belangrijkste aanbevelingen van het rapport van de Rekenkamer uit. | Over het actiegerichte plan van aanpak, dat is gebaseerd op de vier aanbevelingen die de Rekenkamer deed naar de gegevensbescherming in Amersfoort, en over de voortgang ervan is de Raad geïnformeerd door middel van een RIB (2021-098 en 2022-088). Het gemeentebrede risicomanagementproces is ambtelijk in voorbereiding en zal naar verwachting in Q1 2023 worden vastgesteld door de CIO-office en directie. Hierin zal tevens invulling gegeven worden aan hoe afspraken met derden gemonitord worden en door wie. In aanvulling op de IV-principes by design draagt ook het portfolio-managementproces, waarmee in 2021 is gestart bij aan verdere borging van gegevensbescherming in de organisatie. De Raad is in augustus 2022 geïnformeerd over de verantwoording ENSIA. De CISO zal daarop aanvullend, in 2023 voor het eerst over 2022, een jaarverslag uitbrengen als integrale verantwoording over relevante ontwikkelingen op het gebied van informatiebeveiliging. | ||
| |||
|
| ||
4.1.4 Gebiedsgericht werken | |||
We werken gebiedsgericht samen aan vragen en opgaven op het gebied van sociaal, fysiek en veilig. We kennen de gebieden, de netwerken daar en de behoeften van onze inwoners, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers. Onze inspanningen sluiten daarbij aan, op het juiste schaalniveau. |
| ||
|
| ||
We bouwen aan de relatie met bewoners, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers en onderhouden deze. Dat doen we met het oog op een grotere betrokkenheid bij en in de buurt, zodat zij (kunnen) bijdragen aan een prettige leefomgeving |
| ||
|
|