Samenwerking
Samenwerkingspartners
We willen dat Amersfoort een veilige en leefbare stad is. Samenwerking met onderstaande partners is hierbij onmisbaar.
Inwoners, politie, Openbaar Ministerie, Het Rijk, Veiligheidsregio Utrecht, Belastingdienst, Wijkteams Amersfoort, GGZ -instellingen, Regionaal Informatie- en Expertise Centrum ( RIEC ), Woningcorporaties, Zorg- en hulpverleningsorganisaties, Bureau Regionale Veiligheidsstrategie, Reclasseringsorganisaties, ondernemers, branche-organisaties, Veiligheidshuis Utrecht, Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht, MBOAmersfoort.
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen, etc.
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Sinds 1 januari 2014 bestaat bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD). Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. De te bezoeken bedrijven worden geselecteerd op basis van risico’s waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere databronnen. In 2022 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Circa 95% van de verwachte productie is gerealiseerd waarbij te zien is dat de effecten van corona verdwijnen. Een kleine onderproductie is jaarlijks aan de orde, omdat veel producten vraag-gestuurd zijn en we ervoor zorgen dat we altijd binnen de beschikbare financiële ruimte blijven. Niet geleverde producten worden ook niet betaald. Alle bedrijven met een hoog risico zijn volgens planning gecontroleerd. Het afgelopen jaar is samenwerking bij gebiedsontwikkelingen en de energietransitie met de RUD verstevigd door te gaan werken met ROM-adviseurs van de RUD. Dit zijn generalistische adviseurs die de RO/Milieu-verbinding vormen tussen de gemeente en de specialisten bij de RUD. Zowel op inhoud, maar ook op proces en de benodigde vervolgstappen. De Nieuwe Stad is één van de gebiedsontwikkelingen waar een ROM-adviseur van de RUD bij betrokken is. Ook de energietransitie is een onderwerp waar deze ROM-adviseurs een bijdrage voor leveren. Een voorbeeld hiervan is de advisering op de NRD windenergie van de provincie, waarbij specifiek is ingezoomd op geplande ontwikkelingen in en rondom de door de provincie voorgestelde zoekgebieden voor windenergie in Amersfoort.