Zichtbare resultaten
De voortgang van de zichtbare resultaten is in te delen in de volgende categoriën:
Doorlopend | |
Uitgevoerd | |
In uitvoering | |
Niet uitgevoerd |
Zichtbaar resultaat | Voortgang | Toelichting | |
---|---|---|---|
3.2.1 Onderwijs, jeugd en arbeidsmarkt | |||
Amersfoorters ontwikkelen zich tot weerbare en competente volwassenen. | Bij de ontwikkeling en uitvoering van de focuspunten uit het UPJO werken we nauw samen met onze partners in de stad. Rond ieder focuspunt is een focusgroep van relevante stakeholders geformeerd. Vier focusgroepen zijn in 2022 gestart, de focusgroep volwassen worden start in 2023. 1. Amersfoort is in 2022 door het Rijk benoemd als voorloper Rijke Schooldag; 10 po- en 5 vo-scholen nemen deel. Het onderwijs aan nieuwkomers is in 2022 enorm uitgebreid vanwege de grote instroom van vluchtelingen (waaronder Oekraïners). In afstemming met onze partners hebben we besloten bij de taalaanpak vooral te focussen op het jonge kind (0-4 jaar). In het programma gericht op een kansrijke overstap van po naar vo werken gemeente, po, vo en wetenschap nauw samen. Het onderzoek naar onder- en overadvisering is voorbereid en wordt in 2023 opgeleverd. Op verschillende scholen loopt een pilot tot het opzetten van brede brugklassen. Het onderzoek naar een eerlijk en transparant aanmeldbeleid is gestart en wordt in de eerste helft van 2023 opgeleverd. Er is een procesbegeleider aangesteld die samen met de gemeente en de scholen onderzoekt hoe we in Amersfoort onderwijssegregatie tegen kunnen gaan. Aan 11 scholen en enkele VVE-locaties is een social worker verbonden voor minimaal 8 uur per week. 2. De ondersteuningsteams in het po zijn op alle scholen actief en er wordt verbinding gezocht met de kinderopvang. Op alle vo scholen is een AOJ team actief; de samenwerking verloopt over het algemeen goed. Vanwege personele wisselingen bij zowel de scholen als bij leerplicht, brugfunctionarissen en jeugdartsen blijft borging een belangrijk aandachtspunt. De herijking van de brugfunctionaris in het MBO is afgerond. De samenwerking tussen MBO’s en wijkteams wordt in 2023 nader bezien. Vanuit de regionale afspraken tussen onderwijs en jeugdhulp is de OSJ (onderwijs met specialistische jeugdzorg) gestart in 2021. Vanuit de NPO (Nationaal Programma Onderwijs) middelen is deze interventie versterkt en kunnen meer scholen in aanmerking komen voor een OSJ (21 scholen). Op de scholen waar een OSJ actief is (in 2022 op 10 scholen), zijn de resultaten positief. Aandachtpunt is de lange aanlooptijd (verduidelijken hulpvraag van de school en vinden van een medewerker met de passende expertise) vóór de OSJ-er daadwerkelijk wordt ingezet. 3. Kansrijk Liendert is in 2022 gestart. In dit verandertraject willen we samen met mensen in de wijk ervoor zorgen dat kinderen en jongeren in Liendert meer kansen krijgen. In 2022 hebben we met professionals, ouders en jongeren gesproken en cijfers verzameld om een compleet beeld van de wijk te krijgen. In 2023 gaat we samen met professionals en inwoners doelen bepalen en vervolgens aan de slag met deze prioriteiten. Verdere informatie over dit traject is terug te vinden onder paragraaf 2.1.1. De implementatie van het IJslandse model is in 2022 voortgezet en de geleerde lessen worden ook meegenomen in de ontwikkeling van het wijkgericht werken. Met de start van het UPJO zijn nieuwe subsidieregelingen ontwikkeld. 4. De focusgroep Integrale kindvoorzieningen is gestart met het opzetten van een visie op integrale kindvoorzieningen in de stad. In 2022 is met kindcentrum de Kei een nieuwe school opgeleverd waarin kinderopvang en onderwijs nauw samenwerken en een doorgaande lijn bieden voor kinderen 0-12 jaar. Dit willen we in meer scholen. Een voorstel daartoe, waaronder een voorstel voor aanpassing van de overeenkomst doordecentralisatie om ook andere voorzieningen in nieuwe scholen te bouwen wordt voorbereid. 5. Eind 2022 zijn we gestart om inzichtelijk te maken wat er binnen de gemeente al gedaan wordt voor jongeren op weg naar volwassenheid (met name rond 18-/18+). Op basis hiervan wordt in 2023 verder vorm en inhoud gegeven aan de doelen van het focuspunt ‘volwassen worden’. Het leerlingenvervoer is een steeds grotere uitdaging door o.a. chauffeurstekorten en de toenemende vraag naar maatwerk. We zijn de omslag aan het maken om te zoeken van meest optimale verplaatsingsoplossing die aansluit op de ontwikkeling van het leerling in de plaats van standaard busvervoer. De pilot Snelbinders die wij doen heeft inmiddels landelijke interesse. | ||
| |||
|
| ||
Goede, duurzame en toekomstgerichte onderwijshuisvesting als gezonde, aantrekkelijke leer- en werkomgeving voor leerlingen en personeel. | Eind 2022 is de eerste basisschool die is gebouwd na de doordecentralisatie van de onderwijshuisvesting opgeleverd. Ook heeft de eerste herijking van de doordecentralisatie plaatsgevonden. De conclusie is dat de uitvoering van het integraal huisvestingsplan, na de vertragingen door het opstarten van de doordecentralisatie en door de coronacrisis, voorspoedig verloopt. Wel wordt een aantal aanpassingen van de overeenkomst aanbevolen, waaronder de mogelijkheden om meer ambities op het gebied van duurzaamheid uit te voeren. In 2023 volgen voorstellen hiervoor. | ||
| |||
|
| ||
Meer mensen beheersen voldoende basisvaardigheden om mee te doen (geletterdheid, Nederlandse taal, digitale vaardigheden) | Zie programma 2.1.6 Werk en inkomen | ||
| |||
|
|