3. Lerende, werkende en dynamische stad

3.3 Sport

Risico's

Onderstaand het financieel risico met een benodigde weerstandscapaciteit van € 100.000 of meer, welke voor dit programma is geïnventariseerd. Dit laat onverlet dat er naast de financiële risico’s, ook andere risico’s kunnen zijn. Die zijn hier niet in meegenomen.

Tabel: PF.R.3.3 Financieel risico groter dan € 100.000.

Nr.

Risico

Beheersmaatregel

Benodigde weerstands-capaciteit

Portefeuillehouder

1

Onlangs heeft de Europese commissie haar voorgestelde beperkingsvoorstel bijgesteld inzake het gebruik van polymerische (microplastic) infill voor kunstgrasvelden. Na een uitvoerig traject van openbare raadplegingen en bestudering van verschillende commissieadviezen beschouwt de commissie een verbod op de toekomstige verkoop van microplastic infill voor kunstgrassystemen als de meest effectieve manier om de verspreiding van microplastics te verminderen. De Europese commissie stelt een overgangsperiode van zes jaar voor, voordat de nieuwe beperking van kracht wordt. Op zijn vroegst zal het verbod op de verkoop van alle plastic- en rubberinfill daarmee gelden vanaf 2029. Hiermee is het naar verwachting mogelijk om de kunstgrasvelden in Amersfoort gefaseerd en op de natuurlijke vervangingsmomenten te vervangen door alternatieven zonder synthetische infill. Omdat besluitvorming nog niet heeft plaatsgevonden blijft een beperkt risico bestaan dat velden vervroegd vervangen moeten worden.

Ontwikkelingen worden gemonitord. Als het risico zich materialiseert (via VNG) inzetten op compensatie door het Rijk en bezien of fasering van vervanging mogelijk is.
In het kader van de zorgplicht zijn door SRO aanvullende maatregelen in beeld gebracht en uitgevoerd. Dit om de verspreiding van synthetische infill tot een minimum te beperken.

465

Van Koningsveld

 

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2023 08:16:26 met de export van 05/17/2023 09:39:17