gemeenschappelijke regelingen
- GGD Regio Utrecht
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
GGD Regio Utrecht
Vestigingsplaats
Zeist
Webadres
Programma
2.1 Sociaal domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid.
Gemeentelijk belang
13,70%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 4.113
31-12-2022
€ 4.331
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 49.258
31-12-2022
€ 29.288
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 648
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de GGDrU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
2.1 Ambulante zorg en ondersteuning inclusief wijkteams
GGD regio Utrecht (GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De huidige wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien. 4. Iedereen kan meedoen. 5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd).
3.2 Onderwijs en jeugd
GGD regio Utrecht(GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De huidige wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien. 4. Iedereen kan meedoen. 5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd).
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk Beheer en Milieu
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval.
Gemeentelijk belang
10,98%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 820
31-12-2022
€ 267
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 21.640
31-12-2022
€ 27.573
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 63
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel geen financiële risico's in beeld die de AVU raken; in de afvalverwerkingstarieven in de begroting 2023 zit ruimte om tegenvallers op te vangen. Uiteindelijke mee- of tegenvallers landen in de gemeentelijke jaarrekening.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) Afval Verwijdering Utrecht (AVU). De GRAVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Belang van fysieke veiligheid door het voorbereiden op en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. Onder meer door het uitvoeren van brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening (GHOR).
Gemeentelijk belang
11,42%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 23.237
31-12-2022
€ 23.252
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 62.708
31-12-2022
€ 62.605
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 742
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de VRU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
2.2 Veiligheid en handhaving
Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen, etc.
- Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Naam
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors.
Gemeentelijk belang
70,47%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 1.539
31-12-2022
€ 1.697
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 11.241
31-12-2022
€ 10.215
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 500
Bijzonderheden/ actualiteiten
De financiële posities van RWA en Amfors voldoen aan de gestelde normen. Indien tegenvallers optreden, leiden deze echter wel direct tot een hogere gemeentelijke bijdrage.
Risico's
Loonkosten/premies zouden harder kunnen stijgen dan compensatie vanuit het Rijk met een nadelig gevolg op het financieel resultaat.
Veranderingen in de (landelijke) uitstroom kunnen een nadelig effect hebben op de verdeling van de door het Rijk beschikbaar gestelde subsidiemiddelen.Bijdrage aan deelprogramma:
2.1 Sociaal Domein
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.
- Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 2.227
31-12-2022
€ 1.271
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 5.325
31-12-2022
€ 6.770
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
-€ 210
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 januari 2024) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, grotere gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2023 meer duidelijkheid over komen.
Door de verschuiving van het bevoegd gezag voor de bodemtaken van provincie naar gemeente verandert ook de financieringswijze van de bodemtaken. Het is nog onzeker wat dit voor de jaarlijkse rijksbijdrage van € 295.000,- voor de uitvoering van de Amersfoortse bodemtaken betekent.Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels.
2.2 Veiligheid en handhaving
Sinds 1 januari 2014 bestaat bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD). Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. De te bezoeken bedrijven worden geselecteerd op basis van risico’s waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere databronnen. In 2022 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Circa 95% van de verwachte productie is gerealiseerd waarbij te zien is dat de effecten van corona verdwijnen. Een kleine onderproductie is jaarlijks aan de orde, omdat veel producten vraag-gestuurd zijn en we ervoor zorgen dat we altijd binnen de beschikbare financiële ruimte blijven. Niet geleverde producten worden ook niet betaald. Alle bedrijven met een hoog risico zijn volgens planning gecontroleerd. Het afgelopen jaar is samenwerking bij gebiedsontwikkelingen en de energietransitie met de RUD verstevigd door te gaan werken met ROM-adviseurs van de RUD. Dit zijn generalistische adviseurs die de RO/Milieu-verbinding vormen tussen de gemeente en de specialisten bij de RUD. Zowel op inhoud, maar ook op proces en de benodigde vervolgstappen. De Nieuwe Stad is één van de gebiedsontwikkelingen waar een ROM-adviseur van de RUD bij betrokken is. Ook de energietransitie is een onderwerp waar deze ROM-adviseurs een bijdrage voor leveren. Een voorbeeld hiervan is de advisering op de NRD windenergie van de provincie, waarbij specifiek is ingezoomd op geplande ontwikkelingen in en rondom de door de provincie voorgestelde zoekgebieden voor windenergie in Amersfoort.
vennootschappen en coöperaties
- NV SRO
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 10.711
31-12-2021
€ 12.069
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 18.400
31-12-2021
€ 18.687
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 1.108
Bijzonderheden/ actualiteiten
Vanaf 2023 is de joint venture SRO Velsen BV onderdeel van de SRO NV en zal deze bijdragen aan het resultaat van de NV. De aanbesteding van de nieuwbouw van een nieuw hoofdkantoor voor de SRO zal naar verwachting starten in 2023, het nieuwe kantoor zal op dezelfde locatie komen als het huidige kantoor. In 2022 is het proces wat moet leiden tot een nieuwe strategie met de aandeelhouders van start gegaan, de intentie is om deze gereed te hebben in 2023, belangrijke speerpunten zullen zijn, duurzaamheid en innovatie.
Risico's
De hoge inflatie en krappe arbeidsmarkt vormt een risico voor de exploitatie en het onderhoud van het vastgoed van SRO, ook de hogere energielasten drukken op het resultaat van de SRO maar omdat hiervoor meerjarige afspraken zijn gemaakt zijn deze risico's beheersbaar. Het risico is geen of een lagere dividenduitkering.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud (op een aantal uitzonderingen na). Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De gemeente en SRO hebben hun afspraken vastgelegd in de Raamovereenkomst Onroerende zaken 2020-2022. De afspraken betreffen bijvoorbeeld afspraken om noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO te bereiken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid. De looptijden van de Raamovereenkomst Onroerende zaken en de Dienstverleningsovereenkomst sport zijn eind 2022 met één jaar verlengd. De gemeente en SRO werken gezamenlijk aan nieuwe overeenkomsten die per 2024 in kunnen gaan.
3.3 Sport
De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstelling van het Amersfoortse sportbeleid. De doelstelling is een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 5.1 Financiën en belastingen.
- Theater-en congrescentrum Flint NV
Naam
Theater-en congrescentrum Flint NV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van een culturele voorziening.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
31-08-2021
€ 866
31-08-2022
€ 813
Omvang vreemd vermogen
31-08-2021
€ 1.503
31-08-2022
€ 2.306
Bron
Jaarrekening 2021/2022
Feitelijk resultaat 2021-2022
-€ 103
Bijzonderheden/ actualiteiten
Flint heeft voor het lopende seizoen 2022-2023 een sluitende begroting inclusief € 300.000 aan coronasteun vanuit de gemeentelijke coronareserve.
Risico's
Als gevolg van de corona crisis heeft Flint nog steeds te maken met relatief hoge personeelskosten en een langzaam herstellende cultuursector. Omdat het eigen vermogen als gevolg van diverse steunmaatregelen intussen goed op peil is is Flint tegelijkertijd weerbaarder geworden voor financiële tegenvallers.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van theater Flint NV.
- NV ROVA Holding
Naam
NV ROVA Holding
Vestigingsplaats
Zwolle
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte.
Gemeentelijk belang
13,97%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 38.966
31-12-2021
€ 40.320
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 53.383
31-12-2021
€ 58.840
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 5.133
Bijzonderheden/ actualiteiten
Ontwikkelingen zoals de oorlog tussen Rusland en Oekraïne leiden tot volatiele grondstof- en energiemarkten met als gevolg een lagere voorspelbaarheid van kosten. In de bedrijfsvoering is alles gericht op het in stand houden van de dienstverlening in het algemeen en de gezondheid van de medewerkers in het bijzonder. ROVA zelf loopt geen financiële risico’s agv toename in afval en grondstoffen en wijzigingen in tarieven. Alle meerkosten zijn gedekt in de contracten met de afnemers, de 23 deelnemende gemeenten.
Rova heeft daarnaast een degelijke financiële positie. De normen, opgenomen in de gemeentelijke audit verbonden partijen, voor solvabiliteit, liquiditeit en dividenden worden gehaald.Risico's
Zoals iedereen heeft ROVA last van de hoge inflatie, o.a. op brandstofkosten. Voor 2023 is een hogere index meegenomen in de afspraken met gemeenten; de verwachting is dat hiermee de kosten gedekt kunnen worden. De hoge inflatie werkt vooral door in de parameters die ten grondslag liggen aan het risico voor afdekken en overdragen aan de provincie Overijssel van een stortplaats in Overijssel, dat over een aantal jaar zou moeten gebeuren. Dit risico kan potentieel oplopen; ROVA is hierover in overleg met de provincie en de accountant.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met NV ROVA Holding en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder. De dividenduitkering van ROVA Holding is opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- NV REMU- Houdstermaatschappij
Naam
NV REMU- Houdstermaatschappij
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% wordt verkocht.
Gemeentelijk belang
5,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 777
31-10-2022
€ 748
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 3
31-10-2022
€ 3
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
-€ 30
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met het oog op de mogelijke verkoop van meer dan 50% van de aandelen van Eneco is in 2018 door NV Remu Houdstermaatschappij (hierna: Remu) de aanspraak op de privatiseringsnabetaling geconcretiseerd in een claim, dit heeft geleid tot een jarenlang juridisch geschil tegen de N.V. Eneco Beheer (hierna: Eneco). In 2021 had Remu cassatie bij de Hoge Raad ingesteld n.a.v. de uitkomst van het hoger beroep.
In juni 2022 heeft de Hoge Raad het cassatieberoep verworpen. Met deze uitspraak van de Hoge Raad is een einde gekomen aan de juridische procedure, waarvan de uitkomst is dat Remu geen aanspraak kan maken op een nabetalingsregeling.
De rol van Remu beperkte zich (na verkoop van aandelen aan Eneco) tot belangenbehartiger in het kader van de eventueel nog van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding. Nu onherroepelijk is geworden dat er geen recht is op een nabetalingsvergoeding, vervalt daarmee de bestaansgrond van Remu en zal in 2023 de NV ontbonden worden.Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Vitens NV
Naam
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Gemeentelijk belang
2,28%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 559.200
31-12-2021
€ 600.300
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 1.340.100
31-12-2021
€ 1.387.800
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 19.400
Bijzonderheden/ actualiteiten
Vitens heeft in 2022 te maken gehad met kostenstijgingen. Dit is ook in 2023 van toepassing.
Vanwege wet- en regelgeving, de zogenaamde WACC, kan Vitens maar een beperkt bedrijfsresultaat behalen (bij hogere resultaten dient een tariefsverlaging aan klanten gegeven te worden). Daarnaast wil Vitens de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% (eind 2021 bedroeg de solvabiliteit 30%) en voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de komende jaren het nettoresultaat worden toegevoegd aan het eigen vermogen en is de verwachting dat er over de jaren t/m 2027 geen of weinig dividenduitkering zal plaatsvinden.
In 2022 is het meerjarenplan 2023-2027 'Elke druppel duurzaam' vastgesteld. In dit plan gaat Vitens uit gaat uit van groei van de omzet met 19,1% en groei van de bruto-investeringen met 74% in de periode 2023-2027. Een omvangrijk investeringsprogramma is opgesteld om uitdagingen als klimaatverandering en een stijgende watervraag het hoofd te bieden. Voor deze groei is kapitaal nodig.
Vitens heeft in 2022 een actieve lobby gevoerd voor een wetswijziging (aanpassing in de WACC-regulering) zodat Vitens met een financieel gezonde bedrijfsvoering het investeringsportfolio kan realiseren. Mocht deze systematiek ongewijzigd blijven, dan kan het scenario in beeld komen dat Vitens een beroep doet op de aandeelhouders om het eigen vermogen te versterken.Risico's
Geen of lagere dividendopbrengsten (zie onder bijzonderheden/actualiteiten voor nadere toelichting)
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Alliander N.V.
Naam
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Het is de maatschappelijke taak van Alliander om te zorgen dat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Gemeentelijk belang
0,01%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 4.328.000
31-12-2021
€ 4.470.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 5.094.000
31-12-2021
€ 5.730.000
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 242.000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Door de energietransitie zal Alliander de komende 10 jaar te maken krijgen met een zeer sterke stijging van investeringen (o.a. vervanging en uitbreiding van de netwerken). Ten behoeve van de financiering van deze energietransitie en het behouden van de huidige gezonde financiële positie zijn maatregelen nodig om de eigen vermogenspositie van Alliander te versterken.
Alliander is tevens, samen met andere netwerkbedrijven, in gesprek met het Rijk over de vraag of en hoe het rijk mede invulling kan geven aan de kapitaalbehoefte van regionale netwerkbedrijven. Samen met het Rijk hebben de netwerkbedrijven in 2022 een 'Afsprakenkader Kapitaalbehoefte Regionale Netwerken' opgesteld, waar in 2023 door de aandeelhouders van Alliander over besloten zal worden. Dit afsprakenkader betreft de afspraken over mogelijk aandeelhouderschap van de Staat in relatie tot kapitaalstorting bij regionale netwerkbedrijven.Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander N.V.. De dividenduitkeringen van Alliander N.V. zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- BNG Bank
Naam
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Gemeentelijk belang
0,49%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 5.097.000
31-12-2021
€ 5.062.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 155.262.000
31-12-2021
€ 143.995.000
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 236.000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn op dit moment geen bijzonderheden te melden.
Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico's voor ons als gemeente.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de BNG Bank (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Parkeren Amersfoort BV
Naam
Parkeren Amersfoort BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.4 Mobiliteit
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van parkeergelegenheden.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 7.597
31-12-2021
€ 7.597
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 800
31-12-2021
€ 629
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 209
Bijzonderheden/ actualiteiten
De BV heeft de afgelopen jaren een oordeelsonthouding van hun accountant gekregen op de jaarrekening van de BV. Dit hangt met name samen met processen rondom de administratieve organisatie en interne beheersing. De BV heeft hierop inmiddels de nodige acties ondernomen. Dit zal ook in 2023 aandacht krijgen om te komen tot een goedkeurende verklaring of een goed alternatief hiervoor.
Risico's
Corona heeft in 2022 alleen in de eerste maanden nog minimale invloed gehad. In de loop van het jaar is de omzet op parkeren weer verder gestegen. De BV is financieel gezond en kan eventuele verliezen zelfstandig opvangen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.4 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Parkeren Amersfoort BV. De dividenduitkering van de bv is opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen
- ParkeerService Coöperatie UA
Naam
ParkeerService Coöperatie UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.4 Mobiliteit
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garage- en straatparkeerbeheer.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.983
31-12-2021
€ 2.216
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 1.973
31-12-2021
€ 3.637
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 233
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Eind 2021 zijn twee leden van de coöperatie vertrokken waardoor de begroting onder druk komt te staan. In de (sluitende) begroting 2023 is nog steeds sprake van een stelpost voor een nieuw aan te trekken lid. Het is belangrijk dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren om financieel solide te blijven. Er is nog geen concreet zicht op toetreding van een nieuw lid, tot die tijd zal CPS de gevolgen hiervan intern opvangen. Gedeeltelijk gebeurt dit door een stijging van afname van diensten door bestaande leden, wat de gemiste omzet door vertrokken leden deels compenseert. Zowel ambtelijk als bestuurlijk blijven we nauw betrokken bij deze ontwikkelingen. De relatief hoge inflatie in 2022 heeft geresulteerd in een hogere index t.b.v. de begroting 2023 voor de deelnemende gemeenten. Omdat het weerstandsvermogen goed is kan Parkeerservice eventuele tegenvallers zelf opvangen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.4 Mobiliteit
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is lid van de coöperatie.
- Amfors Holding B.V.
Naam
Amfors Holding B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gemeentelijk belang
53,51%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 2.500
31-12-2021
€ 2.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.334
31-12-2021
€ 4.993
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 80
Bijzonderheden/ actualiteiten
Amfors probeert meer in te zetten op aangepast werk voor andere groepen dan de SW-medewerkers van de RWA om hier minder afhankelijk van te worden.
Risico's
Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet, fluctuaties daarin kunnen het resultaat negatief beïnvloeden. Amfors werkt voornamelijk met "Sw-personeel" van de RWA, deze groep wordt steeds kleiner waardoor Amfors minder projecten kan uitvoeren met als gevolg dalende omzet. Op dit moment is Amfors goed in staat om hierop te anticiperen en de "winstgevendheid" zelfs te vergroten. Hierdoor voorzien wij op de korte termijn geen financiële gevolgen die het bedrijf niet zelfstandig aan kan.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Voert in een aantal gebieden in de stad het wijkonderhoud uit.
2.1 Sociaal Domein
De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
- Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Naam
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het voor eigen en/of gezamenlijke rekening en risico exploiteren van gronden in de gemeente Amersfoort.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 243
31-12-2020
€ 226
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 148
31-12-2020
€ 92
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
-€ 17
Bijzonderheden/ actualiteiten
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. heeft (nadat in december 2016 een van de partijen zich uit de PPS-constructie heeft teruggetrokken) een belang van 50% in VOF Kantorenpark Podium Amersfoort. Vanwege het slechte marktperspectief en het ingrijpen van de provincie is door de overblijvende vennoten van VOF Podium afgelopen periode onderzocht of, en onder welke voorwaarden, het gebied is te transformeren tot een woningbouwlocatie. Inmiddels is er een onherroepelijk bestemmingsplan. Hierdoor kunnen de contracten over de afwikkeling van Podium worden geëffectueerd. Onderdeel hiervan is tevens dat VOF Podium ontbonden zal worden. Deze ontbinding heeft in 2022 plaatsgevonden. Zodra de laatste financiële zaken rondom de ontwikkeling van deze woningbouwlocatie zijn afgerond, zal de voorziening worden afgewikkeld.
Risico's
Voor de resterende aanwezige risico's met betrekking tot de participatie in VOF Podium is een voorziening aanwezig van € 4,1 miljoen. Deze voorziening heeft tevens een relatie met de lening die door de gemeente Amersfoort in 2015 is verstrekt aan Grondexploitatiebedrijf Amersfoort BV ten behoeve van een benodigde kapitaalstorting in VOF Podium. Voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van VOF Podium zie het onderdeel 'bijzonderheden/actualiteten'.
Voor de aanwezige risico's met betrekking tot de participatie in OBV CV is een voorziening aanwezig van € 2,0 miljoen. Deze voorziening is gerelateerd aan een mogelijk benodigde aanvullende kapitaalstorting.
De substantieel hogere inflatie als gevolg van de globale ontwikkelingen heeft mogelijk ook een gevolg voor het resultaat van het OBV. Voor het OBV geldt wel dat veel grondverkopen al vastliggen, waardoor de verkooprisico's voor de grondexploitatie van het OBV relatief beperkt lijken.Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV en ook in de VOF Podium.
- Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Naam
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 530
31-12-2022
€ 614
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 0
31-12-2022
€ 4
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 85
Bijzonderheden/ actualiteiten
De oplopende hypotheekrente en het afnemend consumentenvertrouwen leiden op dit moment tot een kentering in de markt, wat met name risico's oplevert voor de verkoop van woningen in het duurdere segment. Daarbij komt dat de bouwkosten nog steeds stijgen, terwijl de VON-prijzen gelijk blijven c.q. dalen. Dit leidt er toe dat de financiële haalbaarheid van de woningbouwontwikkeling moeilijker wordt.
Tot nu toe lijken de effecten hiervan binnen de Grex 2023 beperkt (o.a. door vaste contractafspraken, en doordat binnen de Grex uit voorzichtigheidsprincipe lagere kavelnormprijzen staan opgenomen dan het huidige marktniveau). De marktontwikkelingen worden desondanks nauwgezet gevolgd, om mogelijke risico's voor de Grex vroegtijdig te signaleren en zo nodig bij te sturen.Risico's
In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's geactualiseerd. De resterende risico's betreffen vooral die ten aanzien van de grondwaarden voor woningen. Daarnaast is een (extra) risico opgenomen in verband met het inflatierisico.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en maakt dit gebied ook woonrijp. Daarnaast levert zij bouwrijpe grond aan het VOF-Podium en maakt dit gebied ook woonrijp.
1.3 Wonen
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt onder meer voor de woningbouw in Vathorst.
- Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Naam
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis.
Gemeentelijk belang
25,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 21
31-12-2021
€ 8
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 395
31-12-2021
€ 370
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
-€ 13
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel geen financiële risico's in beeld die Het Eemhuis raken.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg. In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris. Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort. Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. Wij werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad. Archief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.).
- Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Naam
Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Vestigingsplaats
UTRECHT
Webadres
www.romregioutrecht.nl
Programma
3.1 Economie
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken.
Gemeentelijk belang
5,83%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 22.120
31-12-2021
€ 51.630
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 7.033
31-12-2021
€ 6.019
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 21
Bijzonderheden/ actualiteiten
Het eigen vermogen is fors gestegen als gevolg van de extra kapitaalstorting van de aandeelhouders in 2021, waarvan € 1,5 miljoen door Amersfoort (in totaal heeft Amersfoort nu € 3 miljoen aan kapitaal gestort).
Risico's
Naarmate de ROM meer leningen vanuit het Participatiefonds verstrekt neemt het financiële risico (ook voor Amersfoort) langzaam toe. Op dit moment is het risico zeer beperkt omdat er nog relatief weinig leningen verstrekt zijn. Deze risico's lopen mee in de bepaling van het gemeentelijk weerstandsvermogen en zullen daarom telkens geactualiseerd worden. De exploitatielasten van ROM groeien, o.a. omdat de organisatie nog in ontwikkeling is en door de lastige arbeidsmarkt en hoge inflatie. Voor ROM is het zaak de exploitatiebijdragen van aandeelhouders en overige deelnemers op peil te blijven houden en tegelijkertijd waar mogelijk kosten te drukken.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.1 Economie
Sinds 2020 is het Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV actief als hoofdfonds van de ROM Regio Utrecht. De partners Provincie Utrecht, gemeenten Amersfoort, Utrecht en Hilversum, Universiteit Utrecht, UMCU en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zijn hierin aandeelhouder en werken in de ROM Regio Utrecht samen aan het versterken van het regionale economische ecosysteem. Hiermee wordt ingezet op innoveren, investeren en internationaliseren van het innovatieve bedrijfsleven met een bijdrage aan Gezond Stedelijk Leven.
- Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Naam
Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Vestigingsplaats
UTRECHT
Webadres
www.romregioutrecht.nl
Programma
3.1 Economie
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds.
Gemeentelijk belang
11,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 14
31-12-2021
€ 17
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 515
31-12-2021
€ 1.937
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 3
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Bijdrage aan deelprogramma:
3.1 Economie
Sinds 2020 is de Regionale Samenwerkingsmaatschappij BV actief. Deze is opgericht om als partners binnen regio Utrecht (zonder het Ministerie van EZK) fondsen te kunnen opzetten.